De aanschaf

 

Omdat ik met een verbouwing van een woning begon, had ik vervoer nodig waar ik van alles mee kon verslepen. En zoals een goed Nederlander betaamt, moest het goedkoop zijn. Mijn schoonzoon zei dat ik dan maar een TRABANTJE moest aanschaffen. Zo gezegd, zo gedaan.Iedere auto heeft zo zijn zwakke plekken. Bij de Trabant zijn dat de dorpels. De buitenkant is weliswaar grotendeels van kunststof, maar de onderkant is van plaatstaal.Het is een zelfdragende constructie. Verder kan er door zijn eenvoud niet veel mis mee zijn.

Wat er niet in zit kan ook niet kapot! Zo kent deze auto b.v. geen benzinepomp (de tank ligt gewoon hoger als de motor) en geen stroomverdeler (gewoon twee bobines toepassen). Een benzinemeter? Nee hoor, gewoon een benzinekraantje die je op reserve kan zetten. Alles is dus super eenvoudig.

 

Op internet zag ik in Zwolle een Trabantje-kombi te koop staan. Op daar naar toe. Hij zag er niet uit! Starten wilde hij ook niet. De startmotor hoorde je wel, maar hij pakte niet. Starterkrans kapot? Aanslepen lukte wel. Even een proefrondje. De Trabbie liep wel, maar het kon beter.

Gekocht voor 750,- euries. Onder begeleiding van mijn ega in haar auto, met kromme tenen naar huis gereden, want wat als hij onderweg afslaat? De tank was zo goed als leeg. Dus onderweg tanken met draaiende motor. Ook het stationaire toerental bleek niet goed afgesteld. Hij sloeg af! Eerst maar tanken. Dat houdt in 2-takt olie kopen. Gelukkig hadden ze dat bij die benzinepomp te koop. Een half flesje in de tank gegooid en aangevuld met euro-benzine.

De Trabant opslepen door mijn vrouw? Eerst kijken wat hij doet met "gewoon" starten. YES, hij doet het! Warme motor en geluk dat de startmotor hem pakt. Goed thuis aangekomen.

Ook van de Trabant heb ik heel veel plezier. 't is echt een werkpaartje. Verhuizingen mee gedaan, bouwmaterialen van over het hele land mee opgehaald. Het maakt hem niet uit, hij blijft rijden totdat....

Tijdens de Smoks Hanne rit, bij Zelhem, de dynamo er onder uit viel. Dan valt ook meteen de koeling stil, dus einde oldtimerrit. Naar huis gesleept en een paar nieuwe bouten met borgringen er in gedraaid. Die waren losgelopen (staal in een aluminium motorblok). En daar gaat de Trabant weer.... Vooruit we zullen hem dit akkefietje maar vergeven. En hij reed nog lang en gelukkig.