Het verhaal 2

Achteruit.

 

Op de achterbumper zaten zowel een achteruitrijlamp als een mistlamp gemonteerd. Hoe deze ooit hebben kunnen werken is voor mij een raadsel. Ik heb nergens schakelaartjes hiervoor kunnen vinden. Toen ik bij Wilfred was, heb ik een inbouwsetje voor de achteruitrijlamp gekocht. Dit is een metalen plaatje met een schakelaartje er op. Deze kan je bij de versnellingspook op de versnellingsbak monteren. Ook heb ik een wipschakelaar voor de mistlamp gekregen (bedankt!). De schakelaar op de versnellingsbak monteren is een fluitje van een cent. Een draad gelegd van het zekeringenkastje naar de schakelaar en vanaf hier naar de achteruitrijlamp. De versnelling in z'n achteruit gezet en... de lamp doet niets. Lamp open en nagemeten met de universeelmeter. De gloeilamp is goed. Echter de verbinding met de massa, die door middel van de bevestiging van de lamp, via de bumper met het chassis gemaakt wordt, had een hoge weerstand. Met behulp van een extra draadje, een rechtstreekse verbinding met het chassis gemaakt. Nu doet hij het.

De andere schakelaar in plaats van een blindplaatje in het dashboard gedrukt. Klik en hij zit. Dan met de universeelmeter de draad opgezocht, waar spanning op staat als het klein-licht aan is. Hierop een aftakking gemaakt naar de schakelaar van de mistlamp. De andere kant van de schakelaar aangesloten met een draad op de mistlamp zelf. Nu kan deze alleen ingeschakeld worden als het licht aan is. Volgens mij hoort dat zo volgens de Nederlandse regels.

Trekhaak.

Van een kennis kreeg ik een klein aanhangertje. Ideaal voor de verbouwing. Maar de Trabant had geen trekhaak. Hier blijken twee verschillende soorten van te bestaan. Dit is afhankelijk van de soort vering achter. Bladveren of schroefveren. Er zijn heel veel onderdelen op de markt, dus een goede trekhaak had ik ook snel gevonden. Een paar gaten geboord en met flinke bouten met locknuts vastgemaakt.

Dan de elektrische aansluiting. Zie schema hier naast.

 

7-polige Stekkerdoos (vooraanzicht) 


Poolnummer / DIN-nummer / aangesloten verbruiker


1 L richtingaanwijzer links
2 54G mistachterlicht (vroeger: constante-stroomdraad)
3 31 massa
4 R richtingaanwijzer rechts
5 58R achterlicht rechts + voorlicht + kentekenplaatverlichting
6 54 stoplichten links en rechts
7 58L achterlicht links + voorlicht

Nadat alles netjes was aangesloten, kijken of het werkt.

De lampjes in de aanhanger bleken ook niet allemaal in orde te zijn. Enkele vervangen en alles werkt zoals verwacht.