Het verhaal 1

De levenswandel van mijn Trabant.
Op deze pagina verschijnt het levensverhaal van mijn Trabant, over de periode dat ik hem in mijn bezit heb. De nadruk ligt hierbij met name op de onderhoudswerkzaamheden die uitgevoerd zijn aan mijn Trabbie. Tevens wordt hierbij de technische instelgegevens die bij bepaalde werkzaamheden horen genoemd. Dit verhaal zal dus, naarmate de tijd vordert, uitgebreid worden.  De genoemde werkzaamheden hebben vanaf 2006 plaatsgevonden.

Starten.

 

Het "gewoon" starten ging dus niet. Als eerste maar eens de startmotor uitgebouwd. Daar was niet zo veel aan te zien. Draaien deed hij wel en het tandwiel leek goed. Met een zaklamp door het gat van de startmotor in het bell-house gekeken. Daar zag ik al snel dat er een aantal tanden ontbraken. Dat is normaal bij oudere mensen maar bij oudere auto's? Om daar goed bij te kunnen is het nodig dat de motor er uit gaat. Dat klinkt heel ingrijpend, maar na zes bouten verwijderen, het bell-house en het in- en uitlaat-spruitstuk losmaken, kan het 2 cilinder 600cc motortje er zo uitgepakt worden.

 

 

 Nu was goed te zien wat er aan de hand was. Er ontbraken heel wat tanden van de starterkrans. De krans warm gestookt met een gasbrandertje, waarna hij er met een grote schroevendraaier zo afgewipt kan worden. Een nieuwe krans "geregeld", weer verwarmd en er op gezet.

Waarom was die krans nu zo gehavend? Terwijl alles nog open lag, gekeken hoe het tandwiel van de startmotor in de starterkrans past. Dat liep in zijn geheel niet lekker. Een andere startmotor in Heukelem bij Wilfred gehaald. Ook deze uit de losse hand gepast. Dat past een heel stuk beter. Waarschijnlijk is de vorige startmotor al eens vervangen geweest door een verkeerd type. Alles weer in elkaar geschroefd en starten maar. Bij de eerste klik sloeg de motor aan. Operatie gelukt!

Kleine revisie.

Ik vond dat het motortje toch nog niet soepel liep. Daarom de boel maar eens goed nalopen. Nadat de cylinderkoppen er af waren, kon je goed zien dat deze ietwat lekten. Dan ook maar de cylinders zelf verwijderd. De voetpakkingen vertoonde het zelfde verschijnsel. Deze pakkingen vernieuwd en de boel weer opgebouwd. Dan is zo'n luchtgekoeld 2-takt motortje toch wel makkelijk. Geen gedoe met kleppen en koelwater. 't Is werkelijk net een bromfiets. Gelijk maar de bougies vervangen.

Hierbij lag de carburateur toch al los. Deze heb ik uit elkaar gehaald en alle sproeiers verwijderd. Wel even noteren welke waar uit komt! Er zat heel wat bezinksel in de vlotterkamer. Alle kanaaltjes en sproeiers goed schoon geblazen.

En de vlotter afgesteld. Dit doe je door onder de vork, die het afsluitventieltje bedient, een boortje van 4 mm te leggen. Als je de vork nu lichtjes aandrukt, moet het ventieltje dicht zijn. Bij mij was dat niet zo. Door het ventieltje er uit te schroeven en er een pertinax ringetje om aan te brengen, kan je de hoogte instellen. Deze staat nu ook goed.

De V-snaar is bij de Trabant heel belangrijk. Als deze breekt werkt de dynamo niet meer, maar erger nog, je hebt geen koeling en moet je dus meteen stoppen! Ik heb geen idee hoelang deze er al om lag. Het spannen van de v-snaar gaat door de dynamo te kantelen. Deze heeft een grote slag, waardoor de lengte van de snaar minder van belang is. Ik had er nog ergens een nieuwe liggen. Van welke auto? Geen idee. Er opgelegd en ook in orde.